----------------------------------
حمایت از آزادی و آمریت کودک خردسال در حدی که به خود کودک و دیگران زیان نرساند نه تنها نکوهیده نیست بلکه از دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی مطلوب و پسندیده نیز میباشد. لهذا نباید از شیطنت و عدم رعایت نظم و اطاعت از ناحیه کودک خردسال، نگران بود.
رسول گرامی اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) همین نکته را به پدران و مادران یادآور میگردند که اگر در فرزند خردسال خود حالاتی خارج از حدود نظم و نزاکت و بیرون از مرز طاعت و انقیاد و بالاخره طغیان و سرکشی کودکانه مشاهده کردند باید نسبت به آینده او شادمان گردند، زیرا وجود حالت فعال و جوشان در کودک خردسال، نمایانگر فزونی خرد واندیشه و کاربرد بیشتر و فزاینده آن در بزرگ سالی اوست؛ ایشان در این رابطه می فرمایند: «عرامة الصبی فی صغره زیادة فی عقله فی کبره ; شیطنت و لجاجت کودک به هنگام خردسالی نشانه زیادی عقل و اندیشه او در بزرگسالی است» ( بحار الانوار/4/378 ) .
و یا صالحبن عقبه روایت میکند که من از عبد صالح امام موسیبن جعفر(علیه السلام) شنیدم که فرمودند: «یستحب عرامة الغلام فی صغره لیکون حلیما فی کبره. ثم قال: لا ینبغی الا ان یکون هکذا: شایسته است، کودک به هنگام خردسالی، بازیگوش و پرتلاطم و متمرد باشد تا در بزرگسالی، صبور و شکیبا گردد. سپس آن حضرت فرمودند: سزاوار است که کودک خردسال منحصراً این چنین بوده و بازیگوش و پرجنب و جوش باشد» مرحوم مجلسی در ذیل این روایت "عرامة" را به بد اخلاقی و شیطنت و بالاخره شدت علاقه کودک به بازی و فرار از مدرسه تفسیر کرده و اضافه میکند که این حالت در کودکان نشانه عقل و استقامت آنها در بزرگسالی است و باید کودک این چنین باشد. اما اگر کودکی مطیع و بیجنب و جوش و به اصطلاح خوش اخلاق، آرام، سر به زیر و مانند بزرگسالان عمل نماید، در بزرگسالی کمهوش و کماستقامت است. چنانکه این امر نیز به تجربه رسیده است (همان/379) .
پس نتیجه می گیریم که اگر بازیگوشی و بازیطلبی کودک، سرکوب نشود و بتواند به وسیله بازیهای متنوع، جسم و جان خود را شاداب و پرنشاط سازد، در بزرگسالی از آدمهای عصبی و تندخو و زود رنج و غیر طبیعی، نخواهد بود، بلکه آدمی معتدل و متین و توانمند خواهد بود.
امام خمینی رحمه الله نیز که آشنا به روحیات، حالات و مراحل رشد کودکان بودند درباره شیطنت و بازیگوشی بچهها میفرمودند:«بچه شیطون است، او باید شیطنت کند و بچهای که یک گوشه بیفتد و بخوابد، چهار زانو بنشیند، این بچه نیست بزرگسال است، بچه نباید بنشیند و اگر یکجا نشست شما باید ببینید چرا نشسته و اگر خوابید ببینید چرا خوابیده بچه باید شیطنت کند»(پا به پای آفتاب/1/97) .
رام و مطیع بودن و آرام و ساکتبودن کودک خردسال نباید به خاطر اینکه والدین در سایه چنین حالتی در کودکانشان، از آرامش و آسایش بیشتری برخوردار میگردند این تصور را در آنها به وجود آورد که کودک خردسال آنها واجد سلامت و شخصیت مطلوبی میباشد، بلکه چنین کودکی یا بیمار است و یا این که سرانجام شخصی خواهد شد که سکوت و سازش و طاعت و تسلیم در برابر هر حق و ناحق، شیوه او خواهد گشت و چنین شخصی هرگز نمیتواند حقوق خود را از محیط خویش بگیرد .
خانم فریده مصطفوی درباره نوههای حضرت امام خمینی رحمه الله چنین میگوید:
نوههای آقا همه شلوغ بودند، امام رحمه الله به دختر من که از شیطنتبچه خود گله میکرد میگفتند: من حاضرم ثوابی که تو از تحمل شیطنتِ حسین میبری، با ثواب تمام عبادات خود عوض کنم» (همان/107) .
بنابراین طبق تعلیم و تربیت اسلام هیچ پدر و مادری حق ندارد روح بازیگوشی(شیطنت) و سرپیچی از اطاعت در دوران خردسالی کودک را در او سرکوب کند و به خاطر تامین آرامش و آسایش خاطر خویش، کودکان سرشار و لبریز از نشاط و جنب و جوش را به موجودی مطیع، آرام، خموده و افسرده دل مبدل سازند. والدین نباید ظرفیتها و استعدادهای کودکان خویش را که از طریق همین بازیهای متنوع و بچهگانه به ظهور میرسند، به خاطر آرامش و آسایش خویش سرکوب نمایند. علمای تعلیم و تربیت، خصوصا نظریهپردازان روانشناسیِ بازی(چنانچه قبلاً اشاره کردیم) به این نتیجه رسیدهاند که بازیها و تحرکات بچهگانه، موجب رشد و پرورش قوای جسمانی، عقلانی، روانی، اجتماعی و اخلاقی کودکان میباشد. بنابراین وظیفه والدین است که با غنا بخشیدن به محیط تربیتی کودک زمینهای را فراهم نمایند تا استعدادهای بالقوه و خدادادی کودک شکوفا گردد.
------------------------------------------