از همان زمان که تاریخ حیات بشر رقم خورد، زنان پابه‌پا و همدوش مردان در تمام عرصه‌های زندگی حضور داشتند. زنانی که استمرار حیات بشریت به دست آنان رقم می‌خورد و مفتخر به تربیت مردان بزرگ تاریخ بوده‌اند؛ همواره سهم بسزایی در تأثیرگذاری بر تمامی شؤون اجتماعی و سیاسی داشته‌اند.

ادیان الهی بر نقش زنان در صحنه‌ی خانوادگی و اجتماعی تأکید کرده و او را همچون مردان در جهت سیر تمدن بشری نقش‌آفرین می‌شناسند. مکتب اسلام در پرتو راهنمایی‌های قرآن و سنت نبوی و عترت رسول مکرم اسلام(ص) به زن آن‌چه را که شایسته‌ی او بود اعطا نمود؛ و شرایط را به گونه‌ای فراهم آورد که زن بتواند با حفظ شؤون اسلامی و انسانی و با توجه به استعدادهای به ودیعت گرفته‌شده، در تمام میدان‌ها که نیاز به حضور اوست ایفای نقش کند.

قرآن کریم از زنانی چون آسیه و مریم به نیکی و عظمت یاد کرده و بلقیس ملکه سبا را کاردان و توانمند در مدیریت و مملکت داری معرفی می کند آن جا که وی را در مقام مشورت با اطرافیان خود بیان می دارد: " قالت یا ایها الملأ افتونی فی امری ما کنت قاطعة امرا حتی تشهدون"( نمل/32)

 نقش تاریخ ساز این زنان در قرآن و تفاسیر به خوبی ذکر شده و حافظه تاریخ آن را در قلب خود حفظ نموده است. خداوند در قرآن کریم وقتی می خواهد اسوه هایی از مومنین را یاد کند همسر فرعون را ذکر نموده و می فرماید: " و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرأة فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین"(تحریم/11) این نمونه تاریخی گواهی بی بدیل است برای همه آنان است که در پی یافتن الگو و نمونه ای ایمانی هستند . نقش ایمانی بارز آسیه و هدایتگر تاریخی وی باعث شده است تا خدواند متعالی از میان هزاران نمونه و اسوه و پیامبر و ولی خود که از مردان بوده اند صرف نظر نموده و یک زن را به عنوان مصلح اجتماعی معرفی کند.

از سوی دیگر نیز وقتی می خواهد نمونه هایی را برای کافران بیاورد تا عاقبت انحراف خویش را ببینند باز نمونه های این چنین بیان می دارد و می فرماید: " و ضرب الله مثلا لذین کفروا امراة نوح و امراة لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین"(تحریم/10)

از سویی دیگر خدیجه بزرگ بانوی اسلام و حمایت های اقتصادی وی، حیات اسلام را تضمین نموده و رشد و گسترش اسلام در اقطار مختلف جهان بی شک مرهون جانفشانی های بی بدیل بانویی است که نقش وی در حمایت از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه در جریان تلقی وحی نیز بر کسی پوشیده نیست.

زنان صدر اسلام در شرایطی که درپرتو تعالیم ارزشمند اسلام نصیبشان شد، درپیشبرد قافله‌ی تمدن و بقای فرهنگ اسلامی همدوش با مردان حضور فعال داشته اند. لذا می‌بینیم پس از نزول قرآن، از صدر اسلام تاکنون زنان با الهام از این کتاب آسمانی، همپای مردان در نشر و گسترش دین تلاش‌های گسترده‌ای داشته‌اند و در صحنه های متعددی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، نقش فعال داشته‌اند.

... ادامه دارد.