پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) و تعدد زوجات :
"یا أیّها النبی إنّا أحلَلْْنا لک أزواجک اللّاتی آتیتَ أُجورهنّ و ما ملکتْ یمینک ممّا أفاء اللهُ علیک و بناتِ عمِّک و بنات عمّاتک و بنات خالک و بنات خالاتک اللّاتی هاجرْنَ معک و امرآةً مؤمنةً إنْ وهبتْ نفسَها للنبیِّ إنْ أراد النبیُّ أنْ یستنکحها خالصةً لک مِنْ دون المؤمنین قدْ علمنا ما فرضنا علیهم فی أزواجهم و ما ملکتْ أیمانهم لکیلا یکون علیک حرجٌ و کان اللهُ غفوراً رحیماً" : ای پیامبر، ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم و همچنین کنیزانی که از طریق غنائمی که خدا به تو بخشیده است مالک شده ای و دختران عموی تو و دختران عمه ها و دختران دایی و دختران خاله ها که با تو مهاجرت کردند وهرگاه زن با ایمانی خود را به پیامبر ببخشد (ومهری برای خود قائل نشود)چنانچه پیامبر بخواهد می تواند با او ازدواج کند، اما چنین ازدواجی تنها برای تو مجاز است نه سایر مؤمنان، ما می دانیم برای آنها در مورد همسرانشان و کنیزانشان چه حکمی مقرر داشتیم (ومصالح آنها چه ایجاب می کند)، (ما تو را در ازدواج محدود نکردیم) تا حرج از تو برداشته شود و خداوند آمرزنده و مهربان است(سوره احزاب/50) .
فلسفه تعدد زوجات پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) : جمله اخیر در آیه فوق (لکیلا یکون علیک حرج) در واقع اشاره به فلسفه این احکام مخصوص پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) است، از این جمله می توان فهمید که پیامبر(صلی الله علیه وآله) شرائطی دارد که دیگران ندارند و همین تفاوت است که سبب تفاوت در احکام شده است ؛ به تعبیر روشن تر این آیه می فرماید: هدف این بوده که قسمتی از محدودیتها و مشکلات از دوش پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) از طریق این احکام برداشته شود و این تعبیر لطیفی است که نشان می دهد ازدواج پیامبر(صلی الله علیه وآله) با زنان متعدد و مختلف برای حل یک سلسله مشکلات اجتماعی و سیاسی در زندگی ایشان بوده است، زیرا می دانیم که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) ندای اسلام را بلند کرد در حالی که یکّه و تنها بود و تا مدتها جز عده کمی به او ایمان نیاوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافی عصر و محیط خود قیام کرد و به مشرکان و کافران اعلان جنگ نمود، طبیعی است که همه اقوام و قبائل آن محیط بر ضد او بسیج شوند و بر پیامبر لازم بود از بعضی وسائل برای شکستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده کند که یکی از آنها ایجاد رابطه خویشاوندی از طریق ازدواج با قبائل مختلف بود، زیرا محکمترین رابطه در میان عرب جاهلی رابطه خویشاوندی محسوب می شد و داماد قبیله را همواره از خود می دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناه می شمردند. پس بعضی از ازدواج های پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) جنبه سیاسی داشت. بعضی از ازدواج های ایشان نیز مانند ازدواج با "زینب" برای شکستن یک سنت اشتباه جاهلی بود( که در آیه 37 سوره مبارکه احزاب به آن اشاره شده است). بعضی دیگر برای کاستن از عداوت، یا طرح دوستی و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج بوده است. روشن است کسی که در سن 25 سالگی که عنفوان جوانی او بوده با زن چهل ساله ای ازدواج می کند و تا 53 سالگی تنها به همین یک زن قناعت می کند و به این ترتیب دوران جوانی خود را پشت سر گذاشته و به سن کهولت می رسد و بعد دست به ازدواج های متعددی می زند حتما دلیل و فلسفه ای دارد و با هیچ حسابی نمی توان آن را به انگیزه های جنسی پیوند داد، زیرا با توجه به اینکه مسأله ازدواج های متعدد در میان عرب آن روز بسیار ساده و عادی بوده و حتی گاهی همسران اول به خواستگاری همسر دوم می رفته و هیچگونه محدودیتی برای گرفتن همسر قائل نبودند، برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در ازدواج های متعدد در سنین جوانی نه مانع اجتماعی وجود داشت و نه مشکل مالی و نه کمترین نقصی محسوب می شد، جالب اینکه طبق نقل تاریخ، ایشان تنها با یک دختر ازدواج کردند که او هم عایشه بود و بقیه همسران ایشان همه زنان بیوه بودند که طبعاً نمی توانستند از جنبه های جنسی، چندان تمایل کسی را برانگیزند. حتی در مواردی پیامبر(صلی الله علیه وآله) تنها به خواستگاری بعضی از زنان قناعت می نمودند( بحار الانوار/22/191 ) و آنها به همین قدر مباهات می کردند که زنی از قبیله آنان به نام همسر پیامبر نامیده شده و این افتخار برای آنها حاصل گشته است و به این ترتیب رابطه و پیوند اجتماعی آنها با پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) محکم تر و در دفاع از ایشان مصمّم تر می شدند. این نکته نیز قابل توجه است که عایشه وقتی به همسری پیامبر در آمد بسیار کم سن و سال بود و سالها گذشت تا توانست یک همسر واقعی برای ایشان باشد و این نشان می دهد که ازدواج با چنین دختری نیز انگیزه های دیگری داشته وهدف اصلی چیزی غیر از مسائل جنسی بوده است . هر چند دشمنان اسلام خواسته اند ازدواج های متعدد پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) را دستاویز شدیدترین حملات مغرضانه قرار دهند و از آن افسانه های دروغین بسازند، ولی سن بالای پیامبر به هنگام این ازدواج های متعدد از یک سو، و شرائط خاص سنّی و قبیله ای این زنان از سوی دیگر، حقیقت را روشن می سازد و توطئه های مغرضان را فاش می سازد(تفسیرالمیزان/4/196 و تفسیر نمونه/17/381 ).