در پدیده‌ی هستی اساساً تقسیم ارزش‌ها نه براساس جنسیت بلکه براساس جایگاه انسانی است؛ و استعداد، عقلانیت و احساس مسؤولیت خصوصیتی انسانی است و نه جنسی؛ و برای رشد و توسعه‌ی اجتماعی می‌بایست تمام نیروهای انسانی به کار گرفته شود تا بهره‌مندی کافی نایل گردد.  

جنبش مردان هرگز بدون حضور گسترده‌ی زنان پیشرفتی نداشته است. زنان بسیاری در تاریخ اسلام در ایجاد نهضت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی درخشیدند و بدین‌سان در ترویج اسلام نقش بسیار مهمی ایفا نمودند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دخت پیامبر اسلام که در دامان وی رشد یافت و تربیت شد، و خود الگوی یک انسان کامل است، در بعد اجتماعی و فرهنگی نقش سازنده‌ای ایفا نمود.

از سمیه اولین بانوی شهید اسلام تا بنت‌الهدی صدر، از حضور زنان در صدر اسلام تا حضورشان در انقلاب اسلامی ایران همه و همه حاکی از نقش زنان در آفرینش حوادث دلیرانه و نهضت‌های انقلابی در جهت نشر و ترویج دین اسلام است.

به جاست در ابتدا یادآور شویم که بی شک یکی از مهم‏ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زن ایرانی در عصر نوین ،تعیین روز میلاد زهره عصمت به عنوان روز زن توسط امام خمینی قدس ‏سرّه بود. این اقدام نه فقط به معنای طرح یک مناسبت و بزرگداشت یک شخصیت بزرگ تاریخی بلکه به معنای ترسیم جهت‏‌گیری حرکت زن ایرانی به سوی «زن برگزیده»، تدوین الگوی برنامه‏ ریزی اجتماعی با محوریت شخصیت فاطمه علیهاالسلام واعلام برتری «الگوی فاطمی» بر الگوهای رایج توسعه زنان در سراسر جهان است.

ترسیم «الگوی زن مسلمان» بر اساس توجه به سه بعد، فردی، خانوادگی و اجتماعی شخصیت فاطمه و تدوین برنامه عمل ملی بر اساس الگوی فاطمی است که می‏‌تواند خط پایانی بر تحقیر تاریخی شخصیت زن و آغازی بر شکوفایی تاریخی زن مسلمان باشد. او که در بعد فردی شخصیت خود عبودیت و معنویت، حیا وعفاف، زهد و تقوا، صبر و گذشت، حکمت و معرفت و توجه به رضایت خداوند رادرهم آمیخته بود، او که در بُعدخانوادگی، مادری دلسوز و انسان‏‌ساز و همسری همراه و همراز بود که خانه را محور سازندگی ساخت و شأن خانگی زن را به گونه‌‏ای مباهات‏‌آمیز ارتقا داد می‏‌توانست اهمیت خانواده را در ایجاد تحولات تاریخی ترسیم نماید و از خانه مسیری به جامعه و تاریخ بگشاید؛ و او که در بعد اجتماعی توانست حضوری همیشگی در تاریخ تحولات اجتماعی بشر داشته باشد، و زخم ناشی از تحقیر جنس زن را التیام بخشد. مگر شخصیتی تحقیرشده و روحیه‌‏ای لگدمال شده می‏‌تواند یک تنه در برابر جبهه باطل سر برافرازد؟ شخصیتی این چنین جامع را به حق می‏‌توان بزرگ‏ترین نشانه خداوند و «الگوی جامع زن مسلمان» نامید و او را مقیاس پیشرفت یاعقب‏‌گرد زنان یک جامعه دانست.

طرح الگوی فاطمی:

طرح الگوی فاطمی در حقیقت اقدامی اساسی و سازماندهی‌شده در جهت تبیین الگوی فاطمی و مبنا قرار دادن آن دربرنامه‌‏ریزی کلان اجتماعی و تبدیل ابعاد وجودی ایشان به شاخصه‏‌های توسعه اجتماعی و انسانی است که توسط امام خمینی احیا شد و البته لازم است برای توسعه آن در سطح سایر جوامع اسلامی و حتی غیر اسلامی مورد مُداقّه اندیشمندان و فرهیختگان و نظریه پردازان قرار گیرد تا بتوان از این طرح برای حضور متعارف و معقول زنان در سازندگی و اصلاحات اجتماعی بهره برد.

امام خامنه ای در این خصوص می فرماید: " برای تلاش فرهنگی و حقوقی در راه رسیدن زن به نقطه مطلوب، از لحاظ اجتماعی و از لحاظ فردی دو گونه هدف می شود تصویر کرد:

"یک هدف این است که ما برای رسیدن زن به کمال وجودی تلاش و مبارزه کنیم و بنویسیم و بگوییم: یعنی زن در جامعه، اولا به حق انسانی و حقیقی خود برسد، ثانیا استعدادهای او شکوفا بشود و رشد حقیقی و انسانی پیدا کند و در نهایت به تکامل انسانی که بتواند به پیشرفت بشریت و جامعه خود کمک کند و در محدوده توانایی های خود، دنیا را به بهشت برین و زیبایی مبدل کند. اما نوعی هدف دیگر اینست که ما از گفتن و تلاش و احیانا مبارزه بخواهیم حالت تخاصم و جدایی و رقابت خصمانه میان دو جنس زن و مرد به وجود بیاوریم و دنیایی بر اساس رقابت بسازیم چنانچه گویی مردان در یک طرف و زنان در طرف دیگر قرار دارند و بر سر دستاوردی با هم نزاع می کنند و زن می‌خواهد در این قسمت بر مرد غالب و فایق شود. هدف اول اسلامی است ، اما هدف دوم کوته‌بینانه ؛ و در تلاش های غربی رد پای هدف دوم را بیشتر مشاهده می‌کنیم."

... ادامه دارد.