مردم از شعار خسته شده‌اند

گروه سیاسی: دور از انتظار نبود و به خوبی می‌شد پیش‌بینی کرد؛ در شرایطی که مردم کشورمان روز گذشته انتظار داشتند حسن روحانی در سخنرانی خود در همایش فرمانداران سراسر کشور به مباحث اصلی و مبتلا به این روزهای جامعه بپردازد اما باز هم موضوعات حاشیه‌ای، سخنان رئیس‌جمهور را تشکیل داد. به گزارش «وطن امروز»، حجت‌الاسلام روحانی در این همایش که در تالار وزارت کشور برگزار شد از همه چیز گفت جز آنچه این روزها به ادبیات غالب مردم درباره موضوعات اقتصادی و مشکلات معیشتی تبدیل شده است. روحانی بدون آنکه به چرایی افزایش بدون اطلاع قیمت بنزین و گازوئیل، حذف بی‌سر و صدای یارانه بخشی از مردم، افزایش قیمت گاز و عدم تکمیل مسکن‌مهر به‌رغم دستور ابلاغ شده به دولت، اشاره کند بازهم به موضوعاتی در سخنان خود اشاره کرد که اساسا هیچ دغدغه‌ای راجع به آن در جامعه وجود ندارد. لزوم شفاف بودن جنس صندوق‌های رای، خواب ندیدن و عدم ارتباط با اجنه و اعتراض تلویحی به چرایی نقد دولت و سکوت نسبت به دیگر قوا از جمله موضوعاتی بود که روز گذشته رئیس‌جمهور با غلظت زیادی به آنها اشاره کرد اما نکته قابل توجه اینکه بخش دیگری از سخنان حسن روحانی که یا نسبت به آنها هشدار داد یا از آن به‌عنوان دستاورد دولت یازدهم یاد کرد، محوری‌ترین انتقادات وارد به دولت یازدهم را شامل می‌شود. هشدار رئیس‌جمهور مبنی بر ممنوعیت ورود نهادهای دولتی و نظامی به انتخابات یکی از این موارد بود. این سخن روحانی در حالی است که طی ماه‌های گذشته بارها شاهد فعالیت و اظهارات حزبی و انتخاباتی برخی اعضای هیات دولت بوده‌ایم. ابراز نگرانی از عدم تشکیل مجلس همسو با دولت از سوی معاون اول رئیس‌جمهور از جمله این موارد است. عدم تشکیل صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها در دولت یازدهم از دیگر اشارات روز گذشته رئیس‌جمهور بود. ادعایی که با اتفاق تلخ سبد کالا که مورد تمسخر برخی مقامات غربی نیز قرار گرفت تناسب چندانی ندارد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح دیروز در همایش سراسری فرمانداران که در تالار وزارت کشور برگزار شد، در بخشی از سخنان خود خطاب به فرمانداران و استاندران حاضر در مراسم گفت: همه شما این صدا را از مردم در انتخابات شنیدید که گفتند از اختلافات، دعواها و از شعارهای بی‌محتوا خسته‌ شده‌ایم. روحانی همچنین اظهار داشت: «به مردم وعده داده بودیم ثباتی را در اقتصاد حاکم کنیم که صفی برای سکه، طلا و ارز نباشد. این وعده‌های خود من به‌صراحت در سخنرانی‌های انتخاباتی است. ما به مردم وعده آرامش داده بودیم». وی بدون اشاره به اختلاف رای 7/0درصدی خودش در انتخابات ریاست‌جمهوری که در مقایسه با دوره‌های گذشته رای بسیار ضعیفی محسوب می‌شود، گفت: مردم زمانی که مطالبات‌شان و رویکردشان را نزدیک‌تر با یک کاندیدا ببینند به آن کاندیدا رأی می‌دهند؛ حالا وقتی بود که بین نفر اول و دوم در حد 100هزار رأی بود که می‌گفتیم حالا خیلی زیاد نیست اما در این انتخابات (ریاست‌جمهوری) بین نفر اول و دوم 13میلیون اختلاف رأی بوده است. این به‌معنای آن است که مردم دقیق، حساب‌شده و آگاهانه مسیری را برگزیدند و انتخاب کردند.

قول دادیم صف‌های تحقیرکننده نباشد!

وجود نداشتن صف‌های تحقیرکننده مردمی در دولت یازدهم بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور را تشکیل می‌داد. روحانی بدون اشاره به اتفاق تلخ سبد کالا که منجر به عذرخواهی او از مردم شد، گفت: «اینکه امروز بخش خصوصی سرمایه خود را آماده و روی زمین مستقر کرده، به‌معنای آن است که راه دولت درست بوده و غلط نبوده است. اینکه مردم امروز حرص و ولع ندارند و جنس را در پستو و اتاق خانه انبار نمی‌کنند به‌معنای آن است که راه دولت درست بوده، اینکه امروز صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها نداریم به‌معنای آن است که راه دولت درست بوده است». رئیس‌جمهور همچنین بدون اینکه به آمار تعطیلی رسانه‌ها و آمار شکایت و تذکرات کتبی و شفاهی هیات نظارت بر مطبوعات به رسانه‌های منتقد در طول 2 سال گذشته و همچنین سخنان تند خود نسبت به منتقدان اشاره کند، بازهم از استقبال دولت از نقد سخن گفت. روحانی گفت: هیچ قوه‌ای امروز در کشور نیست که مردم بدون دغدغه و لکنت زبان نقد کنند، جز دولت. شما به یکی بگو که بیاید و از مجلس انتقاد کند، مجلس؟ چه‌جوری؟ از کجای مجلس؟ از کدام قسمت مجلس؟ از قانون مجلس؟ از نطق‌های مجلس؟ نه آقا! ما را ول کنید. بگذارید زندگی کنیم. از قوه قضائیه انتقاد کنیم؟ تو را خدا بگذارید ما زندگی کنیم! از دولت و رئیس‌جمهور انتقاد کنیم؟ بله! زبان‌ها باز می‌شود. گل از گل شکفته می‌شود. این به‌معنای آن است که مسیر انتخاب شده دولت مسیر درستی است و باید نقد شویم و باید از ما انتقاد کنند». وی همچنین با اعلام اینکه «ما دارای عصمت نیستیم» گفت: متأسفانه یا خوشبختانه خواب هم نمی‌بینیم. به فالگیر و جن‌گیر هم از اول معتقد نبودیم. مبنای ما مشورت با صاحب‌نظران بود. 

چرا به سردار دیپلماسی بی‌ادبی می‌کنید؟!

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به تیم هسته‌ای ایران، گفت: چه‌کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار مقدم جبهه دیپلماتیک حرف بزند؟ از کجا این بی‌ادبی نازل شده؟ این زبان زشت و بد. تند حرف زدن، بی‌احترامی کردن، همه ما، همه مؤمنان و ایرانی‌ها؛ همه عزیزند، همه باید محترم باشند مخصوصاً آنهایی که خدمت بیشتری امروز به کشور انجام می‌دهند. بگذارید این مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به‌لطف خدا به پایان برسد بعد به مردم شرح می‌دهیم که اینها چه کشیدند، چه سختی‌هایی بود.

مبادا به گوش کسی برسد!

انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که ظاهراً اهمیت زایدالوصفی برای دولت دارد بخش دیگری از سخنان روحانی بود. وی در این زمینه گفت: مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار مهم و مجلس خبرگان رهبری جایگاه بسیار رفیعی دارند و مهم است مردم میان افراد صاحب صلاحیت اصلح را برگزینند. مباد در شهرستانی به سمع و گوش کسی این حرف برسد که دولت طرفدار این و آن است، سپاه طرفدار این و آن است، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار طرفدار جناحی هستند، دفتر امام جمعه حامی جناحی است که اگر اینگونه باشد سم برای انتخابات درست کرده‌ایم.

صندوق رأی، پلاستیکی شفاف باشد!

جنس صندوق‌های رای هم بخشی از سخنان رئیس‌جمهور بود. روحانی گفت: کاری بکنیم که در این انتخابات عدالت اجرا شود. هیچ جا هم سوءظن به وجود نیاید. اگر صندوق می‌گذارید یک صندوق پلاستیکی شفاف باشد که همه، رأی را از دور ببینند، دور آن با مقوا و و چسب و دوختن همراه نباشد، صندوقی باشد که همه ببینند، من رأی خود را ببینم که داخل صندوق افتاد یا نه، بگذارید از اول رأی صندوق‌ها دیده شود، من که نفر اول رأی دادم ببینم که این صندوق خالی بوده است که فردا به‌دروغ به من نگویند یک‌سوم این صندوق پر بوده است، اصلاً برای چه دور آن با پارچه پیچیده و اتهامات زده شود؟ نگذاریم تهمت زده شود. دولت مهم نیست، گاهی به نظام تهمت زده می‌شود، همه چیز شفاف باشد، حتی اگر جایی لازم است دوربین گذاشته شود و همه مشاهده کنند.

کنایه جالب آیت‌الله جنتی به دولت

سخنان روحانی البته با کنایه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان همراه بود؛ کنایه‌ای که متوجه معاون اول می‌شد. دبیر شورای نگهبان صبح دیروز در همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: خیلی‌ها الان دارند کارهایی می‌کنند که با هیچ معیاری همخوانی ندارد و حرف‌ها و موضع‌گیری‌هایی دارند که صحیح نیست و البته از دید شما پنهان نخواهد بود. وی افزود: اخیرا یکی از مسؤولان گفته است اگر مجلس آینده را گرفتیم می‌توانیم در این جایگاه بمانیم و اگر مجلس را نگرفتیم نمی‌توانیم بمانیم. این حرف خیلی معنی بدی دارد و بیان این مطلب دخالت در امر انتخابات است، دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند.

 

منبع: روزنامه وطن امروز